Thursday, December 2, 2010

L.O.V.E FATAMORGANA

CINTA FATAMORGANA

Salam…
Hahaha…cinta! Seronok tak bercinta nih? Kalau remaja macam kite nih tentulah bercinta seronok,kan? Ana pun, kekadang terfikir jugaklah fasal cinta nih… kalaulah orang yang tak ade rase keinginan untuk bercinta tuh memang sah tak normal! Jujur ana cakap nih! Even ulama pun ade rase nak bercinte jugak, tau? kenape? Tak percaye? Rase cinte kepade Allah, Rasul, agama,ibu bapa dan rakan2...itulah cinta yang paling indah dan senang untuk dicari. Tidak akan kecewa walau sesaat pun kerana itulah percintaan yang sejati, kekal abadi.

Tetapi, kite sekarang seronok bermain dengan cinta yang mungkin tak akan menjanjikan kite ape2. Dan… kerana ‘perangkap cinte’ itulah, lahirnye maksiat!Itulah cinta fatamorgana. Kebanyakan orang yang dilamun cinta fatamorgana ini, mereka dikaburi dengan kelazatan atau manisan cinta yang mereka percaya bahawa itulah cinta yang abadi, yang akan menyelamatkan mereka drpd diselebungi kesunyian yang menikam perasaan! Mereka sanggup lakukan ape2 pun termasuklah yang bercanggah dengan agama. Cinta fatamorgana memang manis ttp manisnye tak akan kekal. Cinta fatamorgana susah untuk diubati jike terluka walaupun sedikit kerana manisannya umpama madu yang boleh sahaja bertukar menjadi racun yang tiada penawarnya.

 Bayangkan jike kite tersesat di padang pasir. Waktu itu, tiada bekalan air pun! Yang ade hanyalah bukit2 pasir yang terbentang luas ditambah pula dengan kepanasan cahaya matahari. Waktu itu, fikiran kite bercelaru. Nun, dihujung sana, kite terlihat lautan yang terbentang luas. Oleh sbb terlalu dahaga dan kepanasan, kite terus berlari menuju ke  arah lautan tersebut. Sesampai sahaja di sana, kite terkejut kerana bukan lautan yang kite nampak, sebaliknya terbentang pasir yang seluas mata memandang.

 Di manakah lautan yang kite fikir boleh menyelamatkan diri kita dr dahaga dan kepanasan? Sedar tak sedar, kite pengsan sbb tak larat nak teruskan perjalanan. Kite tercungap-cungap keletihan dan mengharapkan miracle akan berlaku di hadapan kite. Mase tuh, nak sesal pun dah tak boleh sbb mase tak boleh kite undurkan macam tu jer…

KALAULAH MASE BOLEH DIPUTARKAN SEMULE….sbb tuh ade perkataan KALAU dalam kamus hidup kerana dengan perkataan KALAUlah dapat menyedarkan kite drpd kesilapan. KALAU juge menunjukkan bahawa kite nih mudah sahaja berputus asa atau mengeluh dengan ujian yang berlaku terhadap kite. Sbb tu ler, kite kene suburkan rase tanggungjawab dlm diri kite. Imagination di padang pasir tuh same jer mcm cinta fatamorgana nih!Sia-sia…tapi, gitu ah! Manusia sekarang nih… senang sangat nak terkena perangkap cinte nih! Termasuklah ana sendiri….

 si gadis sanggup jual senyuman kat si teruna( tiada ikatan), si gadis sanggup beli make-up baru, nak solek2 supaya nampak cantik untuk menarik perhatian si teruna. Si gadis sanggup berjam-jam lamenye memikirkan baju ape yang sesuai untuk dipakai semate-mate untuk bertemu dengan si teruna. Si gadis sanggup beli perfumes untuk dipakai buat santapan si teruna. Mase tuh, syaitan dah tembak kat hati si teruna yang menyebabkan pemikiran si teruna jadi bercelaru. Tak boleh fikir dengan baik lagi…..kalau si teruna yang boleh tahan lagi imannye, die akan cakap, “Ya Allah…bau!bau!wangi nye…..”si teruna dan si gadis tiap-tiap hari bergayut takpun berchatting…maklumlah, cinte monyet. Gitulah situasi orang yang dilamun cinta fatamorgana nih! Seronok sementara sahaja, derita kekal! Sbb tuh ade ungkapan nih!

“ love is blind and can make everyone blind”

sebagai penutupnya, kite kena kawal diri kite agar tidak terlibat dlm kancah maksiat.....

No comments:

Post a Comment

Followers