Wednesday, July 28, 2010

LA TAHZAN...

   "Haihhh......aku dah berusaha lebih....ni ker yg aku dapat???"


Pernah tak terlintas dlm hati kite fasal ni, rungut sendirian sebab tak dapat ape yang kite nak?Sebenarnya, Allah tu Maha Kaya. Oleh itu, janganlah frust nunggeng sangat kalau tak dapat ape yang kite nak walhal kite dah usaha lebih. Allah itu Maha Mengetahui. Pasti ade sbb kenapa Dia tak bagi lagi hasil yg kite nak kat dlm diri kite. Allah sebenarnya nak uji kite samada terus berusaha atau pun tidak......


Allah sebenarnya melihat usaha kite dan bukannya hasil kite. Allah yang menentukan hasil kite sebenarnya, bukan yang menentukannya ialah usaha kite sendiri tapi ALLAH.....ade sesetengah drpd kite tak usahe lebih2 pun boleh dapat hasil yang sangat membanggakan, tapi kite yang usaha lebih2 dapat hasil yg tidak memberangsangkan. Kenapa boleh jadi gitu? Kan ana dah cakap, pasti ade sbbnya kenapa Allah nak tentukan begitu....mane tau kite yang usaha lebih2 ni pernah terabai perintah agama. Almisal, kite selalu bace buku sampai tak sedar masuk waktu Asar. Akibat drpd tu, kite pun solat Asar lewat. Bukankah melewat-lewatkan solat tu berdosa.... atau,kite usahe lebih-lebih tapi tak pasang niat betul2. Niat kite mcm ni kot,   "kalau aku dapat straight A sbb aku selalu study sampai tak tido malam, aku nak bangga-banggakan diri aku. Biar semua murid tau siapa aku"  atau...." aku nak usaha lebih, biar aku dapat straight A, lepastu aku bleh dpt playstation-3...."  Salah niat tu... org yg pasang niat yg tak baik memang bahaya. Bukankah setiap amalan yang kite lakukan dimulai dengan niat. Oleh itu, pasang niat baik2. Kite kene belajar niat kerana Allah....sbb, belajar adalah salah satu drpd jihad fi sabilillah.




Oleh itu, istighfarlah dalam setiap perkara. Teruskan usaha....kalau usaha lebih2 dengan berbekalkan niat kerana ALLAH TAALA, lagi baik tuuu...


Kepada budok Form 3, usaha!!! ganbatte!!!PMR dah dekat....jangan menghitung bilangan hari, tapi hitunglah bilangan persiapan kite, cukup ker  atau tak....


P/S"  x payah bukak fb lah nok dekat PMR nie...  *~* (----------- pesanan untuk ana sendiri.....




No comments:

Post a Comment

Followers